Case   27 september 2024

Så nådde Gunnebo 90% av sina anställda med utbildning i cybersäkerhet

Med 3.500 anställda i 24 länder och kunder på över 100 marknader i hela världen kan utmaningen med att nå ut med utbildning i cybersäkerhet kännas övermäktig. Men på Gunnebo har man tagit stora steg i rätt riktning. – Vi vet att vi når över 90 procent av alla våra anställda och att 100 procent också slutför våra utbildningar. Och vi vet också varför vi klarar det. Det säger Christoffer Holmgren, IT-security Manager på Gunnebo.

Lärande
Informationssäkerhet
NanoLearning
Så nådde Gunnebo 90% av sina anställda med utbildning i cybersäkerhet

Christoffer Holmgren, IT-security manager på Gunnebo.

Hemligheten är Gunnebos kontinuerliga satsning på ökad medvetenhet med hjälp av NanoLearning från Junglemap. Med hjälp av återkommande 3-minuters lektioner i informations- och cybersäkerhet, varvat med phishingsimuleringar, kan Gunnebo motverka glömskekurvan och öka medarbetarnas medvetenhet. 
- Junglemaps verktyg passar perfekt för att vi ska kunna genomföra våra strategier, säger Christoffer Holmgren. Ett enkelt och prisvärt verktyg som gör att vi kan öka frekvensen i utbildning och tester för att skapa den repetition som vi vill åt. 

Antalet cyberattacker fortsätter att öka och blir alltmer sofistikerade. Därför behöver metoderna i både säkerhetsutbildning och phishingsimulering hela tiden utvecklas för att vara relevanta. Christoffer Holmgren uppskattar att Junglemaps plattform och verktyg är så enkelt att uppdatera och anpassa. 
- Vi ser tydligt att förmågan att upptäcka phishingmail ökar när vi höjer svårighetsgraden i våra phishingsimuleringar, säger Christoffer Holmgren. Och det måste vi fortsätta att göra, eftersom cyberattackerna blir allt svårare att upptäcka. 

Ökad frekvens ger resultat

Tidigare genomförde bolaget några enstaka phishingtest per år. Nu kör man minst ett i månaden. Samma sak med antalet utbildningstillfällen: från ett par tillfällen per år, till korta lektioner direkt i mailen var 3:e vecka. En enorm ökning i frekvens, vilket ger effekt på hela företagets cybersäkerhetskultur. 
- Vi märker att det pratas om cybersäkerhet runt fikabordet de dagar som lektionerna från Junglemap går ut, bekräftar Christoffer Holmgren. Och det är ju precis det som behövs för att bygga en säkerhetskultur som genomsyrar hela företaget. 

Utbildning behövs året runt

Under cybersäkerhetsmånaden i oktober ökar uppmärksamheten kring cybersäkerhet. Inte minst medialt. Christoffer Holmgren ser det som en positiv injektion i hela säkerhetsarbetet, men är ändå noga med att poängtera att det som verkligen behövs är återkommande utbildning året runt. 
- Vi vill kontinuerligt öka medvetenhet och attackera glömskekurvan genom repetition, säger han. En kampanjmånad kan sätta i gång processer, men den kommer inte att skapa den medvetenhet som behövs över tid. 

Chefer spelar nyckelroll

På Gunnebo har man ett gediget rapporteringssystem som gör att chefer och ledare hela tiden kan följa att deras medarbetare gör sina utbildningar. Närmsta chef har definitivt en nyckelroll för att skapa och upprätthålla en bra säkerhetskultur bland medarbetarna. 
- Vad jag säger kanske spelar roll på huvudkontoret i Göteborg, säger Christoffer Holmgren. Men på en av våra anläggningar i ett annat land är det någon annan som måste ansvara för att kommunicera och följa upp. 

 

Case   27 september 2024