Case  

Omsorgsförvaltningen i Landskrona: ”Alla har en lucka för att ta en NanoLearning-lektion”

För personalen inom äldreomsorg och LSS är det svårt att hitta tid för att genomföra utbildningar. Ska någon vara borta krävs det vikarier. Men alla har små luckor i schemat – som går att fylla med NanoLearing. – Jag blir jätteglad av att läsa utvärderingarna från våra medarbetare, säger My Erdfelt, verksamhetsutvecklare inom omsorgsverksamheten i Landskrona stad.

Productivity
Lärande
Omsorgsförvaltningen i Landskrona: ”Alla har en lucka för att ta en NanoLearning-lektion”

Foto: Nathan Anderson(Pixabay)

När omsorgsförvaltningen i Landskrona var på jakt efter ett digitalt verktyg för lärande föll valet på Junglemap. Dels för NanoLearning som koncept, dels för att plattformen gör att de som kund kan göra mycket själva. - Många andra system kostar massor av konsulttimmar, men här ingår ju en helt fantastisk service från Junglemaps Customer Success Manager, säger My Erdfelt.

Utbildning för hela förvaltningen

Landskrona har bland annat använt NanoLearning till en förvaltningsövergripande utbildning för all nyanställd personal. Med kvalitets-säkrat innehåll om t.ex Lex Sarah och Lex Maria och andra generella ämnen som sekretess och värdegrundsarbete, har de sedan målgruppsanpassat innehållet till personalen inom äldreomsorgen respektive LSS-verksamheten.
- Man kan väl säga att vi tog ett bra innehåll och kombinerade det med en bra utbildningsmetod, konstaterar My Erdfelt.

Utbildningarna skickas nu ut automatiskt till alla nyanställda via AD-kopplingen till Junglemaps plattform. Ett oerhört effektivt system för att fånga upp nya medarbetare. En strukturell utmaning har tidigare varit själva uppföljningen, men där har man nu kompletterat med ett slut-test och ett diplom efter genomförd utbildning.

Tydliga resultat i svåra ämnen

Ett annat behov där omsorgsförvaltningen använt NanoLearning är det viktiga, men svåra, dokumentationsarbetet. Själva NanoLearning-kursen inspirerades av en utbildning som Trelleborgs kommun skapat. My Erdfelt och hennes kollegor har valt en distributions-variant där NanoLearning-lektionerna skickas ut till mindre arbetsgrupper en gång per vecka i fem veckor, för att sedan samlas ihop i fysiska diskussionsforum som leds av en dokumentations-stödjare.
- Dokumentation är svårt, men något vi är skyldiga att göra. Och vi ser tydliga resultat i utvärderingarna, säger My Erdfelt. På det övergripande påståendet ”Jag känner mig säker på hur jag ska dokumentera” har siffran gått från 3,8 till 4,3 på en 5-gradig skala. Detta innan det avslutande diskussionstillfället, alltså enbart utifrån NanoLearing-lektionerna.

Att se positiva och mätbara resultat är förstås viktigast. Men även att ha koll på hur resultat och trender ser ut. My Erdfelt och övriga kollegor med tillgång till Junglemaps plattform värdesätter att ha all information samlad på ett ställe. Drömmen är sedan att koppla ihop den informationen med kommande HR-system.  

Tre fördelar med NanoLearning

Flexibility

Alla har tid

Även personal inom LSS-verksamheten hinner med NanoLearning.

Icon

Mätbara resultat

Utvärderingarna visar att användarna ökar sin kompetens. Även inom svåra områden.

Icon

Enkelt att nå ny personal

Med AD-kopplingen till Junglemaps plattform får ny personal automatiskt rätt utbildning.

Case   30 september 2022